QIRIQ KAMANÇA (hekayə)


17-08-2016 
QIRIQ KAMANÇA (hekayə) 
(Aşağıda Türkiye şivesiyle de verilmiştir)

Azərbaycanımızın güneyində milli istiqlal uğrunda şəhid olan soydaşlarımıza həsr olunur...

Savalan dədə çox qocalmışdı. Artıq əvvəlki kimi istədiyi an yatağının yuxarısından, divardan asdığı dədə-baba kamançasını götürüb çala bilmirdi. Gəncliyindən bu yana heç vaxt yorulmaq bilməyən bu nurani qoca, ruhən olmasa da cismən yaman taqətdən düşmüşdü. Zaman, bəli zaman öz sözünü demişdi artıq. Amma yenə də hər yuxudan oyananda, qırışmış gözlərini açanda ilk gördüyü kamançasına öncə gülümsəyər, ürəyindən bir neçə anlıq da olsa əlinə alıb yenə gənclik illərindəki kimi milli muğamlarımızı – Bayatı Şirazı, Segahı, Şuru çalmaq istərdi. Amma gəl gör ki artıq yataqdan qalxmağa belə çətinlik çəkirdi.

Savalan dədə, elə Savalan dağının ətəyində bir kasıb komada qalırdı. Özündən və qolu qırıq bu köhnə kamançasından savayı kimsəsi yoxdu. Bir oğlu, bir qızı və ömür gün yoldaşı Selcan xatın qəddar rejim tərəfindən müxtəlif bəhanələrlə suçlanmış və dar ağacından asılmışdı. Ona isə nəyəsə görə acımışdı o fars quduzları. Yadına düşəndə gözləriylə birlikdə ürəyinin hər zərrəsi ilə ağlayan Savalan dədə bu çarəsiz halına görə Allahdan da dönmüşdü sanki. Ona, xalqına belə dəhşətli tale yazan Allaha qarşı bəzən nifrət yaranır, bəzən “o yazını yazanda kaş qələmin qırılaydı” deyə öz-özünə deyinsə də, sonra şanlı Türk tarixini xatırlayır, xoş günlərə, gözəl gələcəyə yenidən ümid etməyə başlayırdı. Və beləcə Uca Yaradandan üzr istəyib “o gün gələcək və biz yenidən azad olacağıq” deyə kədərli qəbinə toxtaqlıq verirdi.

Aşağı kəndlərdən hərdənbir uşaqlar gəlib başına yığışar, onun həyatını təsvir etdiyi maraqlı hekayələrinə qulaq asardılar. Yeniyetmə gənclər də arada gəlib evini təmizləyər, valideynlərinin verdiyi cüzi ərzağı təslim edib gedərdilər. İndiki həyatından ümidi olmasa da, Savalan dədənin çox coşqun və fəal ömür tarixçəsi var idi. Əslində adı da tamam başqaydı bu mehriban qocanın. Amma başına maraqlı hekayələrçün yığışan uşaqlar, onu Savalan dağının ətəyində tənha bir yerdə yaşadığı üçünmü, yoxsa başqa səbəbə görə idi, bilinmir, elə “Savalan dədə” çağırdıqlarından, o, da tədricən öz adını unutmuş, özünü Savalan dədə kimi tanımışdı sanki.

Bəzən olurdu ki, şovinist fars rejimindən qaçıb canını qurtaran bir sıra milli fəallarımız onun yanına gələr, bir müddət ona sığınar, bu nurani qocadan məsləhətlər alıb gedərdilər.

Savalan dədə bütün bu düşüncələrini, xatirələrini kamançasına hər baxdığı zaman yenidən xatırlayırdı. Qolu qırıq kamança sanki qarşılığında deyərdi: “Ehey, qoca Savalan, sən nələr gördün bu 80 illik ömründə, nə günlər yaşadın, amma hələ də ayağa qalxıb məni çala bilmə ümidin var...”

Bu qırıq kamançanı beş il öncə təsadüfən buradan keçən bir Türk səyyah təmir etmişdi onunçün. Dediyinə görə onun atası da kamança həvəskarıymış. Elə uşaq vaxtından onun zərif səsiylə böyüyübmüş. Və əlindən çox şey gələn bu adam mahir sənətkar idi. Özəlliklə musiqi alətlərini təmir etmək və s. işlərdə. Təmir olunsa da qırıldığı yer hələ də bilinirdi, görünürdü. Ondaki yarıq, hər zaman Savalan dədənin ürəyini dağlayırdı, düşüncələrini əvvəlki keşməkeşli günlərə aparırdı. Və bu dəfə də sanki qırıq kamança Savalan dədəyə hekayə danışacaqdı. Bu hekayə yalnız Savalan dədənin deyil, bir millətin milli istiqlal mübarizəsinin hekayəsiydi...

Beləcə bu gün də yuxudan oynanan kimi kamançasına tamaşa edən Savalan dədə, bir anlıq özünü yenə onu ifa edərkən düşündü və öz xəyalında Segah muğamını çalmağa başladı...

Hər şey Savalan dədənin 20 yaşı olandan sonra başlamışdı. Şovinist fars “şah” hakimiyyəti onun ana-atasını, el obasındakı “qara” camaatı yaman incidirdi. Savalan dədəninsə kənddə qalıb mübarizə aparmağa hələ gücü yox idi. Birdəki düşüncəsində tamam başqa şeylər dolanırdı. 14 yaşından qonşuluqdaki Mirzə dayının necə mahir kamança ustası olmasını görmüş və bəyənmişdi. Özünə söz vermişdi ki, böyüyüb bu kənddən gedəcək və şəhərdə mükəmməl kamança təhsili alacaq. Mirzə dayıdan ibtidai təhsili alandan sonra öz xəyallarına, arzularına daha çox bağlanan Savalan dədə, xalqın milli mübarizəsiylə də yaxından maraqlanır və içində farslara, şaha qarşı günü-gündən nifrəti artırdı. Bir neçə gənc dostunun şahın quduzlaşmış əsgərləri tərəfindən öldürüldüyünü eşitdikdə isə ali kamança təhsili almaq arzusunu kənara qoyub bir müddət ancaq vətən, millət haqqında düşünməyə və dostlarıyla gizli alaçıqlarda tez-tez toplaşıb xalqın gələcəyi üçün qərarlar almağa başladı Savalan dədə.

Bir neçə il o vaxtın fars təhlükəsizlik orqanı olan SAVAK tərəfindən təqib edilsə də, mübarizəsindən qalmır, yeni-yeni planlar qururdu. Ata-anası rəhmətə getdikdən sonra isə Mirzə dayının nəslindən olan bir yetim qızla evləndi və başqa rayona köçdü. Ancaq yenə də milli mübarizəyə davam edərək gizlində gənc milli fəallarla görüşüb fikir mübadiləsində iştirak edirdi. Sonradan şarlatan olduğunu anlayan, ancaq o vaxtı hələ sadə inqilabçı kimi tanıdığı Xomeyninin adamlarıyla da aradabir görüşür və şahı devirmək üçün hazırlanan planlara qoşulmuşdu.

Bir müddət milli mübarizəyə həyatını həsr edən Savalan dədə, ilk və yeganə müəllimi Mirzə dayı rəhmətə getdikdən sonra ona miras qoyduğu kamança ilə məşğul olmağı da unutmadı. Öz-özünü təkmilləşdirib günü-gündən yeni melodiyalar, yeni musiqilər bəstələdi. Hətta bu kamança bilavasitə onun mübarizəsinə xidmət etməyə başlamışdı. Çox vaxt bəzi dostları yığışanda ondan muğamlarımız xaricində daha coşqun, daha çılğın musiqilər istəyirdilər. O da əlindən gələni edərək bir neçə milli “marş” yazdı. Milli fəallar içində tar, saz və qaval ifaçılarını da tapdı tədricən və müstəqil milli ansamblı yaratdı...

Xomeyninin iç üzü öz silahdaşı, haqq mübarizəsində ona kömək etmiş Şəriətmədarini aldadıb hakimiyyətə gəlmək üçün ondan və saf xalq kütlələrindən istifadə etdiyi və qısa zaman sonra onu tutdurub, ölənədək həbsdə saxladığı anlarda bilinmişdi. Savalan dədə isə o vaxtki bu kirli “fars oyunu”-dan agah olmuş, zaman-zaman əməkdaşlıq etdiyi bütün dini inqilab qruplarından ayrıldı və özünün bir neçə saf, təmiz Türk milliyyətçisi dostuyla gizli fəaliyyət göstərməyə başladı. Qocalana yaxın isə fars quduzları onun ailəsini həbs edib edam etdilər. O, da sonradan adını aldığı qocaman Savalan dağının ətəyinə sığındı.

Müəyyən bir müddət həbs həyatı yaşayan Savalan dədə qısa zamanda farsların kirli oyunlarını dərk etmiş, şahla indiki dini hakimiyyətin bir fərqi olmadığını anlamışdı. Ortada tək bir faktor vardı, o da Türkə qarşı nifrət. Bəli bu faktor bütün farsları siyasi və ictimai əqidəsindən asılı olmayaraq bir yerə toplayırdı. Gözü önündə dostlarının, dava yoldaşlarına verilən qeyri insani işgəncələr Savalan dədədə farslara qarşı nifrət yaradır, Türkün başına gətirilən bu bəladan qurtuluş yollarını axtarmağa vadar edirdi. Azərbaycanın quzeyindən gələn xəbərləri, oradaki hadisələr haqqında yazılan məlumatları çətinliklə də olsa əldə edən Savalan dədə, hayların, bəzi kürd qruplarının, rusların İran hakimiyyətiylə əlbir olub nəinki Azərbaycanda, Türk dünyasının hər yerində müxtəlif bəhanələrlə dəhşətli qətllər, soyqırımlar törətdiyini də öyrənmişdi. Bütün düşüncəsini millətinə qarşı oynanan olduqca təhlükəli oyunlara cəmləyib yeni planlar qurmağa, bacardığı qədər mübarizəsinə davam etməyə çalışdı. Bu mübarizə həmişə olduğu kimi onun kamançada ifa etdiyi musiqi parçalarında da özünü büruzə verirdi.

Sulduz, Urmiya, Təbriz, Ərdəbil, Miyanə və s. bölgələrdəki qətliamlar, Qarabağ müharibəsi, Xocalı faciəsi bir gün Savalan dədəni o qədər dərin kədərə qərq etdi ki, illərlə əzizlədiyi, qoruduğu, canından çox sevdiyi kamançasını qəzəblə yerə çırpmasına səbəb oldu. Kamança qırılmışdı. Amma baş verən dəhşətli hadisələrdən, düşmənlərin oynadığı mənfur oyunlardan ürəyi parçalanan Savalan dədəni artıq o düşündürmürdü. Haradasa 10 il kamança qırıq qaldı, Savalan dədənin ürəyisə əbədi...

Bu dəfə xatirlərindən, keçmiş düşüncələrindən ayılan Savalan dədənin sanki qollarına güc gəldi, birdən birə ayağa qalxıb qədim və sadiq dostu kamançanı əlinə aldı və milli mübarizə tonlarıyla zəngin olan Heyratı muğamını ifa etməyə başladı. Elə o gün axşam eşitdi ki, rəşadətli ordumuz hayların sərhəddə çaxnaşma cəhdindən istifadə edərək əks-hücuma keçib və işğal altında olan bir neçə kəndi azad etmişdi. Səhəri gün yuxudan oyanan kimi Savalan dağını seyrə çıxan Savalan dədə dağın başında qəribə bir görüntüylə rastlaşdı. Dağın başındaki duman və qaya parçaları birlikdə sanki Bütöv Azərbaycanın xəritəsini canlandırırdı. Və Savalan dədə fərəhlə köks ötürərək yerə çökdü, əllərini göyə qaldırıb Tanrıya yalvarmağa başladı:

-         Ey, Uca Yaradan, sən bu xalqın halına acı. Sadə, kiçik bu bütövlük arzusunu çox görmə. Axı buna haqqımız var.

Savalan dədə bu arzuyla komasına girib yenə kamançasına sarıldı. Sanki son dəfə əlinə alırmış kimi öpüb gözlərinə qoydu. Sonra yatağına uzanıb dərin və əbədi yuxuya getdi. Elə o andaca göy guruldadı, ildırım çaxdı və qırıq kamança yerə çırpılıb yenə qırıldı...



Elşən İsmayıl


Gənc, həvəskar yazar
--------------------------
Kırık kamanca (hikaye)
Azərbaycanımızın güneyinde milli istiklal uğrunda şehit olan soydaşlarımıza adanmıştır ...

Savalan dede çok qocalmışdı. Artık eskisi gibi istediği an yatağının yukarısından, duvardan astığı ata kamançasını alıp çala bilmiyordu. Gençliğinden bu yana hiç yorulmak bilmeyen bu nuranî ihtiyar, ruhen olmasa da cismen yaman taqetden düşmüştü. Zaman, evet zaman kendi sözünü söylemiş zaten. Ama yine de her uykudan uyanınca, kırışmış gözlerini açtığında ilk gördüğü kamançasına geri gülümser, kalbinden birkaç anlık da olsa eline alıp yine gençlik yıllarındaki gibi ulusal muğamlarımızı - Bayatı Şirazi, Segahı, sürü çalmak isterdi. Ama gel gör ki artık yataktan kalkmaya bile zorlanıyordu.

Savalan dede, öyle Savalan dağının eteğinde bir fakir komada kaldı. Kendisinden ve kolu kırık bu eski kamançasından başka kimsesi yok. Bir oğlu, bir kızı ve ömür gün eşi Selcan Hatun acımasız rejim tarafından çeşitli bahanelerle suçlanmış ve dar ağacından asılmıştı. Ona ise neyese göre gelenlerden o fars quduzları. Yadına düşende gözleriyle birlikte kalbinin her zerresi ile ağlayan Savalan dede bu çaresiz haline göre Allah'tan da dönmüştü sanki. Ona, halkına böyle vahim tale yazan Allah'a karşı bazen nefret oluşur, bazen "o yazıyı yazarken keşke kalemin qırılaydı" diye kendi kendine deyinsə de, sonra şanlı Türk tarihini hatırlıyor, hoş günlere, güzel geleceğe yeniden umut etmeye başlıyordu. Böylece Yüce Yaradandan özür dileyip "o gün gelecek ve biz yeniden özgür olacağız" diye üzgün qəbinə toxtaqlıq veriyordu.

Düşük köylerden ara sıra çocuklar gelip başına toparlanır, onun hayatını tasvir ettiği ilginç hikayelerine kulak asardılar. Bir genç gençler de arada gelip evini temizler, ebeveynlerinin verdiği cüzi ərzağı teslim edip giderlerdi. Şimdiki hayatından ümidi olmasa da, Savalan dedenin çok coşkun ve aktif ömür geçmişi vardı. Aslında adı da tamam başqaydı bu sevecen ihtiyarın. Ama başına ilginç hekayələrçün toparlanan çocuklar, onu Savalan dağının eteğinde tenha bir yerde yaşadığı için mi, yoksa başka nedenden ötürü idi, bilinmiyor, öyle "Savalan dede" çağırdıklarında, o da yavaş yavaş kendi adını unutmuş, kendini Savalan dede gibi tanımıştı sanki.

Bazen olurdu ki, şovenist Fars rejiminden kaçıp canını kurtaran bir dizi ulusal fəallarımız onun yanına gelir, bir süre ona sığınır, bu nurani ihtiyardan tavsiyeler alıp giderlerdi.

Savalan dede tüm bu düşüncelerini, anılarını kamançasına her baktığı zaman yeniden hatırlıyordu. Kolu kırık kaman sanki karşılığında derdi: "Ehey, ihtiyar Savalan, sen neler gördün bu 80 yıllık ömründe, ne günler yaşadın, ama hala ayağa kalkıp beni çala bilme ümidin var ..."

Bu kırık kamançanı beş yıl önce tesadüfen buradan geçen bir Türk gezgin tamir etmişti onunçün. Dediğine göre onun babası da kaman həvəskarıymış. Öyle çocuklar vaktinden onun zarif sesiyle böyüyübmüş. Ve elinden çok şey gelen bu adam usta sanatçı idi. Özellikle müzik aletlerini tamir etmek vb. işlerde. Tamir olunsa da kırıldığı yer hala biliniyordu, görünüyordu. Ondaki yarık, her zaman Savalan dedenin kalbini dağlayırdı, düşüncelerini önceki keşmekeşli günlere götürüyordu. Ve bu kez de sanki kırık kaman Savalan dedeye hikaye danışacaqdı. Bu hikaye sadece Savalan dedenin değil, bir milletin milli istiklal mücadelesinin hekayəsiydi ...

Böylece bugün de uykudan oynanan gibi kamançasına izleyen Savalan dede, bir anlık kendini yine onu ifa ederken düşündü ve kendi hayalinde Segah muğamını çalmaya başladı ...

Her şey Savalan dedenin 20 yaşı olduktan sonra başlamıştı. Şovinist fars "şah" hakimiyeti onun ana-babasını, el obasındakı "siyah" cemaati yaman incidirdi. Savalan dədəninsə kalıp mücadele etmeye henüz gücü yoktu. Bu arada düşüncesinde tamamen başka şeyler dolanırdı. 14 yaşından qonşuluqdakı Mirza dayının nasıl mahir kaman ustası olmasını görmüş ve beğenmişti. Kendisine söz vermişti ki, büyüyüp bu köyden gidecek ve şehirde mükemmel kaman eğitimi alacak. Mirze dayıdan ilköğretim eğitimi aldıktan sonra kendi hayallerine, arzularına daha çok bağlanan Savalan dede, halkın ulusal mücadelesiyle de yakından ilgileniyor ve içinde Farslara, şaha karşı günden güne nefreti artırdı. Birkaç genç dostunun şahın quduzlaşmış askerleri tarafından öldürüldüğünü duyunca ise yüksek kaman eğitimi almak arzusunu kenara bırakıp bir süre ancak vatan, millet düşünmek ve dostlarıyla gizli alaçıqlar sık ​​sık toplanıp halkın geleceği için kararlar almaya başladı Savalan dede.

Birkaç yıl o vaktin fars güvenlik organı olan SAVAK tarafından takip edilse de, mücadelesinden kalmıyor, yeni yeni planlar kurdu. Ata-anası rahmete gittikten sonra ise Mirza dayının soyundan bir yetim kızla evlendi ve başka bölgeye taşındı. Ancak yine de milli mücadeleye devam ederek gizlediklerini genç milli aktivistlerle görüşüp fikir alışverişinde yer alıyordu. Sonradan şarlatan olduğunu anlayan, ancak o zaman henüz basit devrimci gibi tanıdığı Humeyni'nin adamlarıyla da arada bir görüşüyor ve şahı devirmek için hazırlanan planlara girmişti.

Bir süre milli mücadeleye hayatını adayan Savalan dede, ilk ve tek hocası Mirza dayı rahmete gittikten sonra ona miras bıraktığı kaman ile uğraşmayı da unutmadı. Kendi kendini geliştirip geçen gün yeni melodiler, yeni müzikler besteledi. Hatta bu kaman doğrudan onun mücadelesine hizmet vermeye başlamıştı. Çoğu zaman bazı arkadaşları yığışanda ondan muğamlarımız dışında daha coşkun, daha çılgın müzikler istiyorlardı. O da elinden geleni yaparak birkaç milli "marş" yazdı. Milli aktivistler içinde tar, saz ve kaval sanatçılarını da buldu tedricen ve bağımsız ulusal topluluk yarattı ...

Humeyni'nin içyüzü kendi silah arkadaşı, hak mücadelesinde ona yardım etmiş Şəriətmədarini kandırıp iktidara gelmek için ondan ve saf halk kütlelerinden kullandığı ve kısa zaman sonra onu tutdurub, ölesiye hapiste tuttuğu anlarda bulunmuştu.Cezasının. Savalan dede ise o vaxtki bu kirli "fars oyunu" dan haberdar olmuş, zaman zaman işbirliği yaptığı tüm dini devrim gruplarından ayrıldı ve kendisinin birkaç saf, temiz Türk milliyetçisi dostuyla gizli faaliyet göstermeye başladı. Qocalana yakın ise fars quduzları ailesini tutuklayıp idam ettiler. O da sonradan adını aldığı kocaman Savalan dağının eteğine sığındı.

Belli bir süre hapis hayatı yaşayan Savalan dede kısa zamanda Farsların kirli oyunlarını fark etmiş, şahla şimdiki dini yönetimin bir farkı olmadığını anlamıştı. Ortada tek bir etken vardı, o da Türk'e karşı nefret. Evet bu etken tüm farsları siyasi ve sosyal görüşüne bakılmaksızın bir yere toplayırdı. Gözü önünde dostlarının, dava arkadaşlarına verilen gayri insani işkenceler Savalan dədədə Farslara karşı nefret yaratıyor, Türk'ün başına getirilen bu beladan kurtuluş yollarını aramaya vadar ediyordu. Azerbaycan'ın kuzeyinden gelen haberleri, oradaki olaylar hakkında yazılan bilgileri güçlükle de olsa elde eden Savalan dede, hayların, bazı Kürt gruplarının, Rusların İran hakimiyetiyle birlik olup sadece Azerbaycan'da, Türk dünyasının her yerinde çeşitli bahanelerle korkunç cinayetler, katliamlar işlediğini de öğrenmişti. Tüm düşüncesini milletine karşı oynanan oldukça tehlikeli oyunlara cemleyib yeni planlar kurmaya, olabildiğince mücadelesine devam etmeye çalıştı. Bu mücadele her zaman olduğu gibi onun kamançada ifa yaptığı müzik parçalarında da kendini göstermektedir veriyordu.

Sulduz, Urmiye, Tebriz, Erdebil, Miyanə vb. bölgelerdeki katliamlar, Karabağ Savaşı, Hocalı faciası bir gün Savalan dedeyi o kadar derin üzüntüye boğdu ki, yıllarca ezizlediyi, koruduğu, canından çok sevdiği kamançasını öfkeyle yere çırpmasına neden oldu. Kamança kırılmıştı. Ama yaşanan vahim olaylardan, düşmanların oynadığı menfur oyunlardan kalbi parçalanan Savalan dedeyi artık o düşündürmürdü. Neredeyse 10 yıl kaman kırık kaldı, Savalan dedenin ürəyisə ebedi ...

Bu kez xatirlərindən, eski düşüncelerinden ayılan Savalan dedenin sanki kollarına güç geldi, birden bire ayağa kalkıp eski ve sadık dostu kamançanı eline aldı ve milli mücadele tonlarıyla zengin olan Heyratı muğamını ifa etmeye başladı. İşte o gün akşam duydu ki, reşadetli ordumuz hayların sınırda panik girişiminden kullanarak karşı saldırıya geçti ve işgal altında bulunan birkaç köyü tahliye etmişti. Ertesi gün uyanır uyanmaz Savalan dağını seyre çıkan Savalan dede dağın başında tuhaf bir görüntüyle karşılaştılar. Dağın başındaki duman ve kaya parçaları birlikte adeta Komple Azerbaycan'ın haritasını canlandırıyordu. Ve Savalan dede ferehle göğüs indirirken yere çöktü, ellerini göğe kaldırıp Tanrı'ya yalvarmaya başladı:

- Ey, Yüce Yaradan, sen bu halkın haline acı. Basit, küçük bu bütünlük arzusunu çok görme. Çünkü buna hakkımız var.

Savalan dede bu arzuyla komasına girip yine kamançasına sarıldı. Sanki son kez eline alıyormuş gibi öpüp gözlerine sürdü. Sonra yatağına uzanıp derin ve ebedi uykuya daldı. İşte o anda gök guruldadı, yıldırım çaktı ve kırık kaman yere çarpıp yine kırıldı ...



Elşen İsmail

Genç, amatör yazar


.