Saha Türklerinin (Yakutların) kültürel, tarihi ve manevi değerlerinin korunması ve
sürdürülmesinin parlak bir örneği olan bayramdır. Yakutlar Yakutistan’ın (başka
isimle Saha Cumhuriyeti) nüfus çoğunluğunu oluşturan Türk halkıdır. Saha beyaz,
güneşli anlamına gelir ve bu halkın çok eski bir ismidir.
Manas Destanı'mızda adı geçen Büyük Türk Hükümdarı Alper Tunga'da Saha Türklerinin efsaneleşmiş bir Hükümdarıdır. Bu büyük Hükümdardan İran kaynaklarında Efresyap olarak da bahsedilmektedir.
Yakutistan
Rusya’nın en büyük bölgesidir. Onun alanı Rus topraklarının beşte birini
oluşturmaktadır. Ayrıca Yakutistan dünyadaki en büyük yüzölçümüne sahip olan
özerk ülkedir. Ama topraklarındaki nüfus yoğunluğu çok küçüktür. Yakutistan’ın
yer aldığı Doğu Sibirya’nın iklimi karasal iklimdir ve çok serttir. Bahar ve güz mevsimleri o kadar
kısa sürer ki Yakutistan’da sadece iki mevsim – kış ve yaz - olduğu söylenebilir.
Saha halkı eskiden beri uzun kış soğuklarından sonra çok beklenen yazın gelişini güzel bir
bayram ile kutlar. Sibirya’nın diğer Türkçe konuşan halklarında da olduğu gibi
Yakutlarda da baharın gelişinin kıştan sonra uyanan dünyaya yönelik dini törenlerin
yapıldığı büyülü bir anlamı vardı.
Isıah
– Tanrı Ayıı, doğanın yeninden canlanması şerefine kutlanan yaz bayramıdır.
Isıah kutlamaları sırasında dualar okunur, bol bol ikramlar verilir, dans, halk
oyunları ve at yarışmaları düzenlenir. Bu bayram eski yılın sona ermesi ve yeni
yılın başlamasını sembolize etmektedir.
Araştırmacılara
göre yaz bayramı kutlama geleneği Orta Asya steplerinden gelir. Yakut
bayramının unsurlarının Tuva, Altay, Tatar, Başkurt vs. Türk halklarının yaz
bayramları ile benzerlikleri var. Yakutlarda hayvan yetiştiren halklara özgü
olan yılı iki yarıya bölme geleneği kaldı. Isıah bayramı ise eski ve yeni,
geçmiş ile gelecek arasındaki bir nevi sınır niteliğini taşıyor.
Yakut
Isıah Bayramı (bereket anlamına gelir) Güneşle, bereket kültü ile
ilgilidir.
İnsanların
birliğini yaşam döngüsünü simgeleyen Osuohay isimli halka olunup şarkılar
söylenerek oynanan dans sembolize etmektedir. Osuohay sırasında dans edenler
güneşe onun insanlara verdiği ışık ve sıcak için teşekkür ederler. Bu dans
durmadan sabaha kadar sürer, eski zamanlarda bazen büyük soylar üç gün ve üç
gecelik Osuohay düzenlerdi. Tabii ki dans edenler değişiyor, halka içine giren
herkesin bütün yıl için kendini olumlu enerjiyle doldurduğuna inanılır.
Kutlamaların doruk noktası at sütünden elde edilen geleneksel içki kımız’ı
ateş, otlar ve ağaçlar üzerine serpme törenidir. Bu tören Evren ve
insanoğullarının doğmasını sembolize etmektedir.
Günümüzde
Isıah Bayramı yaşamın sürdürülmesi, birbirini takip eden nesillerin sembolüdür.
Saha
– Yakutistan Bayrağı