-İrtihalinin
birinci sene-i devriyesinde-
Türk kültürüne hizmete bir ömür veren –kendi
deyimleriyle- Türk olarak doğmaktan ve bu aziz topraklarda yaşamaktan gurur
duyan- muhterem büyüğümüz Dr. Müjgân Cunbur Hanımefendi’yi irtihalinin 1.
seneidevriyesinde tazim (ululama, saygı gösterme) etmeye bu yazımızda da devam
ediyoruz. Ne yazık ki bir başsağlığı dileğiyle başlıyoruz. Müjgân Cunbur
Hanımefendi’nin süt kardeşi Dr. Fazlı Ayverdi[1] beyefendi geçtiğimiz günlerde
29 Eylül 2014 günü ebediyete irtihal etti. Fazlı Ayverdi de Müjgân Cunbur
Hanımefendi gibi 1926 yılında doğmuş ve irtihalleri de bir yıl ara ile aynı aya
tevafuk ediyor. Her iki büyüğümüze de bir kere daha Tanrı’dan rahmet diliyoruz.
“Süt kardeşliği” meselesini tabii ki Müjgân
Cunbur Hanımefendi’nin de doğduğu yıla dönerek buyurun merhum Dr. Fazlı
Ayverdi’den dinleyelim[2]:
“1926 yılının sıcak bir Ağustos günü ailemin
oturduğu Fatih’in Çarşamba semtindeki üç katlı ahşap bir konakta hayata
gözlerimi açmışım. Ebe, Dr. Süleyman Bey forsepsi ile beni çıkarırken sol
kulağımın memesini yırtmış ve kanlar içinde bir bebeği yeryüzüne çıkarmış. Hâlâ
izi durur. Annem Naciye Hamdiye Hanım doğum sırasında kaptığı kötü bir mikrop
yüzünden doğumdan 17 gün sonra bu dünyaya veda etmiş. O yıllardaki mahdut
imkânlar çerçevesinde evdeki babaannem, halam ve babam doğan bu bebeği nasıl
besleyeceklerinin telaşına düşmüşler. Şimdiki gibi çocuk için hazır sütler,
mamalar olmadığı için rahmetli halam Sâmiha Hanım’ın aklına çocuğu emzirecek
bir sütnine bulunması fikri gelmiş ve bu teklifini ortaya atmış. Teklif
hüsnükabul görünce mahallede yeni doğum yapan bir hanım olup olmadığını
araştırmaya zorlanmış olan evdekiler ve yakın komşular seferber olmuşlar. Kısa
bir aradan sonra Seniye Hanım’ın da bir hafta önce bir kız çocuğu doğurduğunu
tespit etmişler ve yalvar yakar rahmetli sütannem Seniye Hanım’ın kapısını
çalmışlar. (C. Bağır’ın notu: Müjgân Cunbur Hanımefendi’nin 12 Ocak 1926
tarihinde doğduğunu kendi ifadelerinden biliyoruz.)
Seniye Hanım ve eşi Salim Bey de durumu
düşündükten sonra Ayverdi ailesinden gelen teklifi değerlendirmişler. Seniye
Hanım, sonraları Millî Kütüphane Genel Müdürü olacak olan kızı Müjgân’la Fazlı
ismi verilen erkek çocuğunu yani beni de emzirmeyi kabul etmiş. Fazlı,
kararlaştırılan gün ve saatte Ayverdilerin evinde görev yapan Nergis Hanım
tarafından Seniye Hanım’a götürülüp getirilmeye başlanmış. Allah gani gani
rahmet eylesin, sütannem büyük bir özveri ve şefkatle 12 ay süre ile iki
çocuğunu da emzirmiş ve benim hayatta kalmamı sağlamış. Ona ne kadar şükredip
dua etsem de kesinlikle hakkını ödemem mümkün değil. Çok şükür sütkardeşim
Müjgân da hâlen Ankara’da yaşamını sürdürüyor ve fırsat oldukça görüşüyoruz.”
Müjgân Cunbur Hanımefendi “Hayat Veren
Mektuplar” için süt kardeşine –Fazlı Ayverdi’ye bir mektupla cevaben– mektubun
bir bölümünde şunları yazmıştır. Mektup, “ 29 Temmuz 2007 tarihli ve “Gözümün
nuru kardeşim” başlığını taşıyor:
“…Çok değerli ve büyük yazarımız Samiha
Ayverdi’nin daha çok aile dışı sevdiği kimselere yazdığı mektuplardan bir kısmı
yayımlanmıştı. Ancak bu aziz ve büyük insanın, şimdiye kadar pek de bilinmeyen
bir yönünü aydınlattıkları için eserindeki mektupların, edebiyat tarihimiz için
çok önemli olduğunu ayrıca belirtmek isterim.
Anne-halanın benim manevi hayatımdaki büyük
yerini belki bilmezsin. Birbirinizden biraz uzak kaldığınız yıllarda, O aziz
insanın, seni görüp görmediğimi, görüşüp görüşmediğimizi zaman zaman, nasıl
büyük bir hasretle sorduğunu hatırlıyorum. Herhâlde aziz ruhu eserinin
yayımından çok memnun olmuştur. Mektupları, notları bunca zamandır muhafaza
etmen ise, ne kadar vefalı bir insan olduğuna da şahitlik ediyorlar, aziz
kardeşim. Annem ile ilgili vefa dolu satırların için ayrıca şükran ve
minnetlerimi bildirmek isterim. Biliyor musun? Ben çok az emen, çabuk doyan,
doyunca da annemi göğsünden iten bir bebekmişim. Annem “Ben asıl çocuk
emzirmenin güzelliğini, anneliğin zevkini Fazlı’yı emzirirken tattım.” derdi.
Efendim, Müjgân Cunbur Hanımefendi’nin
çocukluk yıllarına dönerek ileriki yıllarda kendilerine “rehber” olarak da
görevlendirilecek olan muhterem Samiha Ayverdi ile ilgili -kendilerince kayda
geçirilen- bir hatırayı paylaşmak istiyorum:
“…Sokağın
sağ köşesinde bu medrese arsası bulunurken, sol köşesindeki hazirede ise dört
köşesi demirli, çevresi açık, yüksekçe bir kabir vardı. Kovacı Dede
Hazretlerinin mezarı olduğu söylenen bu kabrin ve yanındaki iki harabenin
önünden çocukluğumda geçerken korkardım.
Çocukluk yıllarımda bir gün annem bize
teşriflerinde, Sâmiha Hanımefendi’ye Kovacı Dede kabrinden korktuğumu söylemiş.
O gün bana, hiç unutamadığım, Kovacı Dede menkıbesini anlattılar.
Kovacı
Dede, Fatih’in ordularına deriden kova diken bir ihtiyarmış. Asıl adı Sevindik
Dede imiş. İstanbul fethedildiği günlerde padişah tarafından, yatsı namazından
sonra ışık yakılmaması emredilmiş. Ama bir akşam padişah sarayından uzak bir
yerde, bir ışığın yanıp söndüğü görülmüş. Sultan Fatih, bu ışık nereden geliyor
diye asesleri, saray adamlarını yollamış. Adamlar uzunca yürümüşler, yapılmakta
olan eski Fatih Camii’ni geçtikten sonra,
bir de bakmışlar ki bir küçük viran kulübe, o kulübede, sanki bir yere
işaret veriliyor gibi, bir ışık yanıp, sönüyor. Yaklaşıp kapıyı çalmak için
kapıya vurmalarına kalmıyor, o kadar eski bir kulübe ki, kapı arkasına
göçüveriyor. Askerler bir de bakıyorlar ki içeride bir ihtiyar oturmuş,
meşinden kova dikiyor. “Duymadın mı? Padişah emrediyor, ışık yakmayacaksın.”
diyorlar, ihtiyar “Yok, benim ışık yaktığım yok. Ordu Rumeli’ye akın
yapacakmış, emrettiler, beş bin kova hazırlamam istendi, geceli gündüzlü onları
yetiştirmek için çalışıyorum, benim ışığım filan yok.” diyor, “Bakın
inanmazsanız.” diye ilave ediyor. Deriden bir ip taktığı iğnesini “La ilahe
illallah.” diyerek diktiği kovaya batırdığı zaman iğnenin batacağı yerde bir
ışık peyda oluyor, Dede iğneyi çekerken “Muhammeden Resullullah.” deyince ışık sönüveriyor.
Askerlere “İşte benim ışığım bu kadar.” diyor. “İşimi bitirmek zorundayım ben,
yarın beş bin kovayı gelip alacaklar, ne olur beni işimden alıkoymayın.” diyor.
Saray adamları şaşkınlıkla gidiyorlar ve Fatih Sultan Mehmet Han’a bu olanı
anlatıyorlar. Sultan da şaşırıyor: “Bize bunca hizmeti dokunan veliyi getirin
de teşekkür edelim, birlikte çorba içelim.” diyor. Saray adamları ertesi sabah
Sevindik Dede’yi saraya götürmek için kulübeye gittiklerinde bir de bakıyorlar
ki o beş bin kova hazırlanmış, kapının önüne yığılmış, Dede de kulübenin içinde
Hakk’a yürümüş, yatıyor.
Böylece
menkıbeyi bitirdikten sonra ilave ettiler:
‘Ya
Müjgâncığım, orada yatan zat, böyle bir zattır. Geçerken bir Fatiha okumayı
unutma diye tembih etmişlerdi. Sonra da ‘Fatih Sultan şükranını bildirmek için
de Kovacı Dede’nin üzerine küçük bir türbe, yanına bir medrese ile bir de küçük
cami yaptırmış.’ buyurdular.”
Tekrar
memuriyet günlerine dönecek olursak kendi ifadeleriyle: “Millî Kütüphane
inşaatı -büyük ölçekli yapım projelerinin çizimleri geciktiği için- inşaat ağır
ağır ilerlerken 1976’da kütüphanenin statüsü yeniden müdürlük olarak
değiştirildiği için idare görevinden alınıp 28.10.1976’da Kültür Bakanlığı
müşavirliğine getirildi. Kendisine Anadolu kütüphanelerindeki yazma eserlerin
toplu kataloğunu bir ekiple hazırlama görevi verildi. Çoğunlukla Ankara’da,
arada birkaç aylık kısa sürelerle altı kişilik bir ekibin başında Amasya ve
Antalya merkez ve ilçe kütüphanelerinde çalıştı, bu iki ildeki yazma eserlerin
toplu katalogları hazırlanıp bastırıldı.
Kütüphane
inşaatının hız kazanmasını sağlamak üzere, 5.5.1978’de müşavirlik kadrosuyla
yeniden Millî Kütüphane müdür vekilliğine getirildi. 1982 yılı sonlarında
inşaat bitti, kütüphanenin iç donanımı yapıldı. Altı ay içinde koleksiyonlar
eski binadan yeni binaya taşınıp yeni depolarına yerleştirildi. 1984
Haziran’ında büyük bir törenle yeni bina hizmete açıldı. Kütüphane yönetiminin başkanlığa çevrilmesi
üzerine 18.10.1984’te üçlü kararname ile başkanlığa getirildi. Kütüphanenin bilgisayar
donanımı yapıldı. 11.12.1986’da emekliliğini istedi. 11.2.1987’de başkanlıktan
emekliye ayrıldı, emekli unvanı sonradan genel müdür olarak değiştirildi.
Emeklilik yıllarında haftada iki gün gönüllü olarak Millî Kütüphane Yazma ve
Nadir Eserler Bölümünde katalog çalışmalarına devam etti. 1987’den irtihaline
kadar da Millî Kütüphane Yazma Eserler Değerlendirme Komisyonunda üyelik yaptı.
Kültür
Bakanlığınca Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumunun kuruluş
çalışmalarında görevlendirildi. Yüksek Kuruma bağlı Atatürk Kültür Merkezine
1984’ten itibaren asli üye seçildi. 18.10.1984-18.10.2001 arasında Atatürk
Kültür Merkezinde Bilim ve Yürütme Kurullarında, Edebiyat ve Folklor,
Taşınabilir Eski Eserler Bilim ve Uygulama kollarında, yayın ve kütüphane komisyonlarında
üyelik, Edebiyat Bilim ve Uygulama Kolunda 1989-1992 arası bir dönem başkanlık
yaptı. Şuara Tezkireleri Dizisi’nin yayımlanması teklifi kabul edilerek
tezkirelerin yayımına başlandı. 2001-2006 arasında da Atatürk Kültür Merkezinin
yayınla ilgili toplantılarına katıldı. 1995’ten itibaren de Türk Dünyası Ortak
Edebiyatı Projesinde üye olarak bu projenin Türk Dünyası Edebiyatçıları
Ansiklopedisi alt projesinde başkan olarak çalıştı. 2007’de basımı biten 8
ciltlik bu ansiklopediye pek çok madde yazdı, uyarlama ve çeviri yaptı.
Yurt
içinde pek çok ilde Atatürk Kültür Merkezi adına konferanslar verdi, kongre,
sempozyum, kütüphanecilik kurultaylarında ve bilgi şölenlerinde bildiriler
sundu, panellere katıldı. Yurt dışında New York’ta Birleşmiş Milletler
Kütüphanesinin açılış sempozyumuna Türkiye’yi temsilen katıldı (1961), 1967’de
Afganistan’ın başkenti Kâbil’de UNESCO tarafından düzenlenen Yazma Eserler
Sempozyumunda Türkiye yazma eser kütüphanelerini tanıtan bir konuşma yaptı.”
İşte
tam bu bölümde Müjgân Cunbur Hanımefendi’nin Kâbil’de yaşadığı ve Yavuz Bülent
Bakiler’e anlattığı, “Türkistan Türkistan” kitabına giren bir Afganistan
hatırasını da burada zikretmek ve kendi anlatımlarıyla sizlere sunmak
gerekiyor:
“UNESCO,
1967 yılında Afganistan’da bir Yazma Eserler Semineri düzenlemişti. Dünyanın
birçok ülkesinden gelen uzmanlar, başkent Kâbil’de toplanmışlardı. On gün süren
seminere Türkiye adına ben katılmıştım. Çalıştığımız binanın önünde, seminere
katılan delegelerin mensup oldukları milletlerin bayrakları dalgalanıyordu.
Afganistan’da
Türkistan’dan göçmen olarak gelmiş Özbek kardeşlerimiz var. Bayrağımızın
gönderden dalgalanması, Özbekler arasında büyük bir heyecan doğurmuştu. Gruplar
hâlinde geliyorlar ve bir denizi, efsanelerle yüklü bir dağı veya muhteşem bir
manzarayı seyreder gibi, saatlerce bayrağımızı seyrediyorlardı.
Afganlı
dostlarımız, beni Emanullah Han’ın yazlık köşküne yerleştirmişlerdi. Geceleri
orda kalıyordum. Köşk dediğim de bizim iki katlı, eli yüzü düzgün Anadolu
evlerine benziyordu. Köşk, Kâbil’in 10 kilometre kadar dışındaydı.
Bir
sabah çok erken saatlerde bir kaval sesiyle uyandım. Dışarda ince uzun, yanık
bir kaval sesi vardı. Çağıran, yalvaran, hıçkıran bir kaval sesi. Heyecanla
pencereye koştum. Gördüm ki karşımda bir kerpiç duvarın dibinde 70-75
yaşlarında bir dede, benim pencereme bakarak kaval çalıyor.
Dedenin
bir Türk olduğunu görünce daha çok heyecanlandım. Afganistan’da bin Afganlı
arasından bir Özbek Türk’ünü bir çırpıda bulup çıkarmanız o kadar kolaydır ki!
Giyindim ve dışarı çıktım. Yaşlı Özbek’in yanına gittim. Kavalını duvara
dayadı. Beni derin bir saygı ve sevgiyle selamladıktan sonra sordu:
-Bizim
bayrağımızı Kâbil’de dalgalandıran o kadın efendi sen misin?
-Benim
baba! dedim.
Sevimli
Özbek’in yüreğime bir ateş parçası gibi düşen sözlerini ömrümün sonuna kadar
unutmayacağım:
“- O
bayrak Türkiye’de dalgalandıkça, biz burada yetip bitmeyeceğiz! Gördüğün gibi
ben bir çobanım ve Türk’üm! Sordum soruşturdum; burada kaldığını öğrendim.
Geldim ki, seni kaval sesiyle uyandırayım ve sana süt ikram edeyim.”
Dergimizin
bu sayısında da sunmaya çalıştığımız - Müjgân Cunbur Hanımefendi ile ilgili-
bilgilere daha sonraki sayılarımızda devam edeceğimizi arz ederek: geçen
sayımızdan tamamlayacağımızı belirttiğimiz Müjgân Cunbur Hanımefendi’nin 1974
yılından irtihaline kadar olan makaleleri, kitap ve dergi tanıtma yazıları,
hakkında yazılanlar başlıklarıyla ve kaynaklarıyla sizlere sunuyoruz.
Müjgân
Cunbur Hanımefendi’nin bizlere bıraktığı “kültür hazinesinde” ki değerleri
-ömrümüz yettikçe- O’nun hizmet etmekle onurlandığı yüce Türk milletine sunmaya
devam edeceğiz. Tanrı’dan rahmetini esirgememesini bütün kalbimle niyaz
ediyorum…
(Geçen
sayıya ilave)
1974
“Türklerde
Yazı Sanatı”, Türk Kültürü, Ankara, Ocak 1974, C. 12, Sayı: 135, s. 11-16. 0
“Ölümünün
50.Yıldönümünde Ziya Gökalp’e Göre Edebiyat”, Ziya Gökalp, Ankara, Ekim 1974,
C. 1, Sayı:1, s. 136-142.
“Saltuk-nâme’nin
Tıpkı Basımı ve İkinci Yazma Nüshası Üzerine, Türk Folkloru Araştırmaları
Yıllığı 1974, Ankara, 1975, s.
55-64.
“Folklor
Araştırmalarında Cönklerin Yeri,”, I. Uluslararası Türk Folklor Semineri
Bildirileri, Ankara 1974, s. 69-73.
1975
“Karacaoğlan’ın
Şiirlerinde Etnografya ve Folklor Unsurları”, Türk Folklor Araştırmaları
Yıllığı 1975, Ankara, s. 41-54.
“Anadolu
Tarihinde Ahilerin Seyfî Kolu”, Türk Kültürü, Ankara, Eylül 1975, C. 13, Sayı:
153-55, s. 282-287.
“Atatürk’ün
Türk Kadınını Değerlendirmesi” 1975 Uluslararası Kadın Yılında çeşitli Kadın
derneklerde yapılmış konuşma. Türk Kadını İçin, s. 117- 129.
“Atatürk’ün
Kadın Giyimleri Üzerine Düşünceleri”. Türk Kadını İçin, s. 131-146.
“Cumhuriyet
Dönemi Öncesi Türk Kadın Şairleri” -1975 Kadın Yılı’nda çeşitli derneklerde ve
son olarak Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu –Atatürk Kültür
Merkezi’nde genişletilerek yapılmış konuşmanın metni, Türk Kadını İçin, s. 221-251.
“Dadaloğlu’nun
Şiirlerine Yansıyan Çevre”, Folklor Araştırmaları Kurumu Yıllığı, Ankara 1975,
s. 33-39.
1976
“Türk
Cilt Sanatı”. Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 1976. s. 678-688. Türk Kültürünü
Araştırma Enstitüsü Yayını.
“Yunus
Emre’nin Şiirlerinde Gurbet, I-II”, Hisar Dergisi, Ankara, Temmuz, Ağustos
1976, C. 16, Sayı: 152(226),s. 23-26, Sayı:153(227), s. 23-26.
“Ahi
Gelenek ve Görenekleri Üzerine”, 1.Uluslararası Türk Folklor Kongresi
Bildirileri. Kültür Bakanlığı Millî Folklor Araştırma Dairesi, Ankara, 1976, 1.
C., s. 59-78.
“Saltuk-nâme’nin
Türk Milliyetçiliğindeki Yerine ve Üçüncü Nüshasına Dair”, Millî Kütür, Kasım
1976/Ocak 1977, C. l, Sayı:1, s. 52-55.
“Cimcime
Sultan Destanı”, Türk Folklor Araştırmaları Yıllığı Ankara 1077. s. 39-54.
1977
“Murat-nâme”,
Millî Kültür, Şubat 1977, l. C., Sayı:4,
s. 60-63.
“Ord.
Prof. Dr. Sadri Maksudî Arsal’ın Millet, Milliyetçilik ve Millî Kültür
Hakkındaki Görüşleri, Millî Kültür, Nisan 1977, C. 1, Sayı:4, s. 57-61.
“Yunus
Emre’nin Şiirlerinde Eski Türk Hayatının İzleri”, Millî Kültür, Haziran 1977,
C. 1, Sayı: 6, s. 49-54.
“Ali
Ekrem Bolayır”, Millî Kültür, Ağustos 1977, C. 1, Sayı: 8, s. 64-68.
“İlk
Türk Ansiklopedisi ‘Murad-name’de Astroloji
‘İlm-i Nücum’ Maddesi”. International Symposium On the Observatories in
Islam 19-23 September,1977, Kandilli Observatory, İstanbul 1978, s. 91-102.
“Dânişmend-nâme
ve Saltuk-nâme’ye Göre Seyyid Battal Gazi”, Eskişehir I. Seyyit Battal Gazi
Bilimsel Semineri 22-24 Eylül 1977 EskişehirTurizm ve Tanıtma Müdürlü ve
Seyyitgazi Turizm ve Tanıtma Derneği, s.
47-55.
“Yunus’a
Göre Dünya Nimetleri”, Uluslararası Yunus
Emre, Nasreddin Hoca, Karamanoğlu Mehmet Bey ve Türk Dılı Semineri Bildirileri,
10-12 Haziran 1977, Konya Mevlâna Enstitüsü, Konya 1977, s. 16-26; Çağrı, Konya, Ekim 1977, s. 19-28.
1978
“Nasreddin
Hoca Fıkralarında Kadın”, Uluslararası Yunus Emre, Nasreddin Hoca, Karamanoğlu
Mehmet Bey ve Türk Dili Semineri Bildirileri, 10-12 Haziran 1977, Konya Mevlâna
Enstitüsü, Konya 1977, s. 151-163. 8;
Eskişehir Anma Günleri Dergisi, Eskişehir, 1978, Yıl: l, Sayı: l, s. 3-9.
“Kutadgu
Bilig’de Kadın”- 03.12.1978’de Kadının Sosyal Hayatını Tetkik Kurumu’nda
verilmiş konferansın metni. Türk Kadını İçin, Ankara 1997, s. 9-22.
“Mevlâna’nın
Sabır Hazinesinden”, Mevlâna ve Yaşama Sevinci, Konya Turizm Derneği Ankara,
1978, s. 145-155.
1979
“Yunus’a
Göre İlim”, Yunus Emre Yolunda, Eskişehir, Mart 1979, Yıl:1, Sayı: 1, s. 9-11.
“Yunus
Emre ve Ahilik”, Eskişehir Anma Günleri Dergisi, Eskişehir, 1979, Yıl 2, Sayı:
3, s. 29-31.
“Mevlâna’nın
Şiirlerine Göre XIII. Yüzyılda Türkmenlerin Yaşayışları” Millî Kültür, Ankara,
Aralık 1979, C. 1, Sayı: 12, s. 11-19.
1981
“Atatürk’e
Göre Bilim, Kültür, Kitap ve Kütüphane”, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni,
1981, C.XXX, Sayı: 3, s. 119-127.
“Yunus
Emre’nin Sevgi ve Barış Dünyası”, Yunus Emre Yolunda, Eskişehir, Mayıs 1981, C.
3, sayı 7-8.
“14.
Yüzyıl Başlarında Edebiyatımızda Ahilik”, Millî Kültür, Ankara, Temmuz 1981,
C.3, Sayı: 2, s. 31-37.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 1: Tabiat Şairi Karacaoğlan”, Millî Kültür, Ankara, Eylül 1981, C. 3,
Sayı: 4, s. 32-34.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 2: Karacaoğlan’ın Deyişleriyle Dağlar”, Millî Kültür, Ankara, Ekim
1981, C.3, Sayı: 5, s. 32-35.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 3: Karacaoğlan’ın Dağları”, Millî Kültür, Ankara, Kasım 1981. C. 1,
Sayı:6, s. 24-27.
“Mevlâna’nın
Mesnevi’sinde ve Divan-ı Kebir’inde Yemekler”, Türk Mutfağı Sempozyumu
Bildirileri,31 Ekim-1Kasım 1981, Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Folklor
Araştırma Dairesi, Ankara, 1982, s. 69-85.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 4: Karacaoğlan Dağlarda”, Millî Kültür, Ankara Aralık 1981,C. 1,
Sayı: 7, s. 48-50.
1982
“Karacaoğlan
ve Tabiat 5: Karacaoğlan Yaylalar İçin Der ki”, Millî Kültür, Ankara, Ocak
1982, C.3, Sayı: 8, s. 29-32.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 6: Karacaoğlan’ın Deyişlerinde Ovalar ve Akarsular”, Millî Kültür,
Ankara, Şubat 1982, C.3, Sayı:9, s. 39-42.
“Karacaoğlan
ve Tabiat 7: Pınar Başlarında, Göl ve Deniz Kıyılarında Karacaoğlan”, Millî
Kültür, Ankara, 1982, Sayı: 24, s. 23-26.
“Mevlâna’nın
Mesnevi’sinde ve Divan-ı Kebirinde Yemekler” Türk Mutfağı Sempozyumu
Bildirileri 31 Ekim-1 Kasım 1981, Ankara, 1982, s. 69-84.
“Folklorumuzda
Geyik Motifi Üzerine” II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri,
Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Folklor Araştırmaları Dairesi, Ankara 1982,
2.C. s. 71-92.
“Köroğlu
Destanındaki Lirik ve Epik Unsurlar”, Köroğlu Semineri 5-7, Haziran 1982, Bolu,
Ankara, 1982, s. 10-11.
“Folklorumuzda
‘Geyik’ Motifi Üzerine”. II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi
Bildirileri. Ankara, 1982, C.2, s.
71-94.
“Atatürk’e
Göre Bilim ve Kitap”, Millî Kültür,
Ankara, Aralık 1982, Sayı: 37, s. 6-8.
1983
“Kütüphanelerimizin
Manzum Tarih ve Kitabeleri”, VIII. Türk Tarih Kongresi, Ankara 1983. s.
675-688.
“Halk
Edebiyatımızda Gelenek Üzerine” 1.Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri, Eskişehir,7-9
Mayıs 1983, Eskişehir, 1987, s. 57-61.
“Karacaoğlan’ın
Edebiyatımızdaki Yeri”, 13. Karacaoğlan Şenlikleri Festivali Toplantı Mut,
10-12 Haziran 1983.
“İbni
Sina’yla İlgili Birkaç Not”, Millî Kültür, Ankara, Ağustos 1983, Sayı: 41, s.
5-6.
“Uluslararası
İbni Sina Sempozyumu”, Millî Kültür,
Ankara, Ekim 1983, Sayı: 42, s. 5-6.
“Köroğlu
Destanındaki Lirik ve Epik Unsurlar”, Köroğlu Semineri Bildirileri, Ankara,
1983, s. 37-52.
“Kütüphaneler”,
Cumhuriyet Döneminde Eğitim, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1983, s. 547-569.
1984
“İbni
Sina’nın Tıpla İlgili Eserleri”, Millî Kültür, Ankara, Haziran 1984, Sayı: 45,
s. 1-2.
“Ömer
Seyfettin’in Makaleleri”, Türk Kültürü, Ankara, Aralık 1984, C. 22, Sayı: 260
(Özel Sayı), s. 32-47.
“Evliya
Çelebi Seyahatnamesinde Yer Adları”, Türk Yer Adları Sempozyumu Bildiriler
11-13 Eylül 1984, Millî Kütüphane, Ankara, 1984, s. 201-217.
“Yahya
Kemal’in Hayatı”, Yahya Kemal Beyatlı Semineri Bildirileri, 2 Aralık 1984,
Millî Kütüphane, Ankara 1985, s. 169-175.
1985
“Ûdî
ve Mâcerâ-yı Mâh Adlı Eseri”, Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi, C. 1, sayı
1, Ocak 1985, s. 187-198.
“Mevlâna’nın
Devleti Değerlendirmesi”. I. Mevlana Kongresi(Tebliğler). Selçuk Üniversitesi.
3-5.Mayıs 1985. Selçuk Üniversitesi, Konya, 1986, 149-160.
“Eski
Bır Mecmua-i Eş’ar’da Yunus ve BYBD “IIUTHESME
“Kütüphane
Vakfiyelerinden Notlar”, Erdem, C. 1, Sayı: 3, Eylül 1985, s. 711-743.
“Evliya
Çelebi Seyahatnamesi’nde Folklor ve Etnoğrafya “, Fırat Havzası Folklor ve
Etnografya Sempozyumu, 24-27 Ekim 1985, Fırat Üniversitesi, Elâzığ, 1992, s.
45-55.
“Ömer
Seyfettin’in Hayatı ve Eserleri”. Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin,
Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1985, s. 1-18.
“
Ömer Seyfettin Bibliyografyası”. Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin,
Ankara, 1985, s. 113-183.
”Tarihten
Efsaneye Geçiş: Geyikli Baba“, Türk Halk
Edebiyatı ve Folklorda Yeni Görüşler, Konya Kültür ve Turizm Derneği, Ankara,
1985, C. 1 s. 385-395.
”Cevri
Kalfa ve Hayratı”, Türk Edebiyatı, İstanbul, Aralık 1985,
Sayı:146, s. 77-79.
1986
“Ziya
Gökalp’a Göre Türk Kadını” 24-27 Mart 1986’da Diyarbakır Dicle
Üniversitesi’nde düzenlenen “Ziya Gökalp
Sempozyumu”nda yapılan konuşma, Türk
Kadını İçin, s. 93-108.
“Ahilerin
Kurduğu Yerleşim Merkezleri”, Türk Kültürü, Ankara, Mayıs 1986, C.24, Sayı:
277, s. 312-319.
“Eski
Bir Halk Şairi Zaife Hatun, Konevi Dergisi, 11.12.1986, Sayı: 34-35, s. 11-115.
“Garipname
ve Birlik Fikri”, Millî Kültür, Ankara, Eylül 1984, Sayı 54, s. 63-67.
“Mevlâna’nın
Şiirlerinde: Ekinden Ekmeğe”, 2. Millî Mevlâna Kongresi Tebliğler 3-6, Mayıs
1986 Konya, Selçuk Üniversitesi, Konya, 1987. s. 261-271.
“Selçuklu
Devri Konya Kütüphaneleri”, Selçuk Dergisi, Selçuk Üniversitesi, Konya, Aralık
1986, C.2, Sayı:1, s. 37-44.
“Yunus’un
Şiirlerinde Dağlar”, Türk Dili ve Yunus Emre, Karaman, Sayı: 5, 1986, s. 15-19.
“Bir
Fütüvvet-nâme Yazmasının Tanıtılması”, III. Milletlerarası Türk Folklor
Kongresi Bildirileri, 1986, Ankara, 1987. C.4,s. 85-94.
1987
“Prof.
Mehmed Kaplan’a Göre Kitap ve Kütüphane”,Kaynaklar, İstanbul, 1987, Sayı:5, s.
18-23.
“Atatürk
ve Millî Birlik”, Erdem, Ankara C.3, Sayı:7, Ocak 1987, s. 1-10.
“İki
Veysel Karanî Şiiri”, III. Uluslar arası Türk Halk Edebiyatı Semineri, 7-9
Mayıs 1987 Eskişehir, YKSV Eskişehir, s.
105-111.
“Emel Esin’i Kaybettik”, Erdem, C. 3, Sayı:7,
1987, s. 297-307.
“Selçuklu ve Osmanlı Devirlerinde Kadınların
Kurdukları Şifahaneler”, Erdem, Ankara, 1987 C.3, Sayı: 8, s. 341-348.
“Prof.
Dr. Mehmet Çavuşoğlu”, Erdem, Ankara 1987, C.3, Sayı:8, s.
551-558.
“Karacaoğlan’ın
şiirleri”, Üçüncü Yeni,
“Anadolu
Gazileri ve Edebiyatımız”, Erdem, Ankara Eylül 1987. C.3, Sayı: 9, s. 777-807.
“Annelerimizin
Dili”, Ka-De-Fe, Ankara Eylül 1987, yıl:3, sayı,3, s. 3.
“Ahlâk
Değerlerimiz ve Terör”, Uluslararası Terörizm ve Gençlik, Ankara 1987, s.
186-192.
“Mevlâna
ve Oruç Ayı”. I. Milletlerarası Mevlâna Kongresi Tebliğler, 3-5 Mayıs Konya,
Selçuk Üniversitesi, Konya 1988. s. 131-141.
“Millî
Kütüphane’de Teori ile Uygulama İlişkisi. Türkiye’de Kütüphanecilik Alanında
Teorı ile Uygulama İlişkisi Sempozyumu, 7-8 Mayıs l987, İstanbul Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1988, s. 71-80.
“İki
Veysel Karanî Şiiri”, III. Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri 7-9 Mayıs
1987 Eskişehir, s. 105-111.
“İbni
Kemal’in Şiirleri ve Yavuz Selim Mersiyesi”, Türk Tarihinde ve Türk Kültüründe
Tokat Sempozyumu II, 2-6.Temmuz 1986. 1987. s. 573-585.
“Battal
Gazi’yle İlgili İki Eski Kayıt ve Birkaç Beyit”. II. Battal Gazi ve Malatya
Çevresi Halk Kültürü Sempozyumu Tebliğler Malatya 19-21 Ekim 1987, İnönü
Üniversitesi, İstanbul 1988. s. 86-92 .
“
Fırat Havzası Etnoğrafyasında Anadolu Gazilerinin Yeri”, Fırat Havzası II.
Folklor ve Etnoğrafya Sempozyumu 5-7 Kasım Elazığ Bildiriler, Elâzığ, 1989,
s. 73-83.
“Ahmet
Haşim Bibliyografyası”, Doğumunun 100.YilindaAhmet Haşim. Atatürk Kültür
Merkezi, Ankara, 1987.
“Halk
Eğitimi Açısından Halk Kütüphaneleri ve Halkevleri”, I. Mersin Millî Kültür ve
Eğitim Sempozyumu Bildirileri. 18-20 Aralık 1987, Mersin; Ankara, 1988, s.
62-65.
“İbni
Sina’yla İlgili Son Yayınlar”, İbni Sina 980-1037,Ankara İl Kültür ve Turizm
Müdürlüğü,t 1984-1985-1986 Ankara, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Ankara 1987 s. 19-29.
“İbni
Sina’nın Kültürümüzdeki Yeri”. İbni Sina 980-1037,Ankara İl Kültür ve Turizm
Müdürlüğü, 1984-1985-1986 Ankara, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Ankara 1987 s. 55-67.
1988
“Edebiyat”.-Prof.
Dr. İsmail Parlatır ile birlikte-”. Erdem, C.4, Sayı: 11, Mayıs 1988, s.
361-403,-Ayrıca: Millî Kültür Unsurlarımız Üzerinde Genel Görüşler, Atatürk
Kültür Merkezi, Ankara, 1990. s.
203-244.
“Basın-Yayın
ve Kitap. ”. Erdem, C.4, Sayı:11, Mayıs 1988. s. 405-435.- Ayrıca: Millî Kültür
Unsurlarımız Üzerinde Genel Görüşler Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1990. s.
359-386-.
“Atatürk’e
Göre Türk Kadınıyla İlgili Sorunlar ve Değerlendirmeler”. Erdem (Atatürk Özel
Sayısı), C.4, Sayı: 12, Eylül 1988, s. 685-732.
“Yunus
Emre’ye Göre ‘Söz’ün Değeri”, Yunus Emre Sempozyumu (Bildiriler, 2-5 Mayıs 1988, Millî Kütüphane- Ankara),
Ankara, 1990. s. 133-144.
“Denizli
Kültür Tarihinde Gaziler ve Ahiler”, Türk Kültür Tarihinde Denizli Sempozyumu
Bildirşler, 27-30 Eylül1988, Denizli Valiliği, Denizli, 1989, s. 16-21.
“Kastamonu Tarihinde Ahiler ve Esnaf
Kuruluşları”, Sempozyum Türk Tarihinde ve Kültüründe Kastamonu Tebliğler, 19-21
Ekim 1988. Kastamonu 1989. s. 7-15.
“Mevlânâ’ya
Göre Türkmenler”, 3. Millî Mevlânâ Kongresi (Tebliğler) 12-14 Aralık 1988
Konya, Selçuk Üniversitesi, Konya, 1989, s. 47-53.
“Yahya
Kemal’in Şiirlerinde Işık ve Renk”, Yahya Kemal Enstitüsü Mecmuası, Sayı: 3
İstanbul 1988, s. 22-39.
1989
“Mevlânâ’ya
Göre San’at ve San’atkâr”, 4.Millî Mevlânâ Kongresi (Tebliğler) 12-12 Aralık
1989, Konya.Selçuk Üniversitesi, Konya, 1991, s. 67-74.
“Gençliğin
Okuma Mekânları”, 2. Mersin Millî Kültür ve Eğitim Semineri Bildirileri ( 2-4)
Aralık1988) Mersin, Ankara, 1989, s. 49-54.
“Karacaoğlan’a
Göre Çukuova’nın Güzellikleri ve Özellikleri”, 2. Mersin Millî Kültür ve Eğitim
Ssemineri Bildirileri ( 2-4) Aralık1988) Mersin, Ankara, 1989, s. 55-60.
“Tanzimat
Kütüphaneleri”, Tanzimat’ın 150. Yıldönümü Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 25-27 Aralık 1987, Millî
Kütüphane Ankara, Millî Kütüphane, Ankara, 1991, s. 403-408.
1990
“Ali
Emirî Efendi, Kütüphanesi ve Çıkardığı Mecmua”, Erdem, C. 6, Sayı: 16 Ocak
1990, s. 239-251.
“Ercişli
Emrah’ın Şiirlerinde Tabiat ve Karacaoğlan’a Benzeyişler”, Erdem, C. 6, Sayı:
17, Mayıs 1990, s. 495-515.
“Uluslararası
Yunus Emre Sempozyumu”, Erdem, C.6, Sayı: 17, 1990, s. 619-624.
“Millî
Kültürümüzde Kitap Sanatları”. Millî Kültür Unsurlarımız Üzerinde Genel
Görüşler, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1990. s. 153-182.
“Prof.
Dr. Ali Nihad Tarlan (Hayatı ve Eserleri)”. Prof. Dr. Ali Nihad Tarlan’ın
Makalelerinden Seçmeler, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1990. s. 1-9.
“İbrahim
Tennûrî’nin Âşık Mahlaslı Şiirleri”,Erciyes Yöresi 1.Folklor, Halk Edebiyatı ve
Etnografya Sempozyumu (3-5 Mayıs 1990, Kayseri) Bildiriler Erciyes
Üniversitesi, Kayseri, 1991. s. 47-54.
“Yunus
Emre’de İyilik ve Hayır Duygusu”, VIII. Vakıf Haftası Kitabı Türk Vakıf
Medeniyeti Çevresinde Yunus Emre ve Dönemi, Restorasyon ve Kıbrıs Vakıfları
Seminerleri 4-5-9 Aralık 1990 Ankara, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara 1991. s.
97-102.
“Eski
Bir Görgü Kitabında Yemek Kuralları” Türk Halk Kültürü Araştırmaları. Kültür
Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi, Ankara 1990/1, s. 23-43.
1991
“Yunus
Emre’nin Aahmed Yesevi’ye Bir Naziresi”, Türk Halk Kültürü Araştırmaları,
Ankara, 1991, Sayı:1
“Yunus
Emre’de Toprak Kültü”, Millî Kültür, Ankara, Ocak1991, Sayı:80 s. 20-22 .
“Akşemseddin’in
Şiirlerindeki İç Dünya”, Akşemseddin
Sempozyumu Bildirileri, Akşemseddin Hazretleri Vakfı, Ankara, s. 85-94.
“Yunus
ve Türkçemiz”, Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri Marmara Üniversitesi Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü,(İstanbul.2 Mayıs 1991), Marmara Üniversitesi,
İstanbul, 1992, s. 27-40.
“Atatürk
Kültür Merkezi 1992 Ödülleri Dağıtıldı”, Erdem, C. 7, Sayı: 19, Ocak 199l, s.
333-342.
“Ahmed
Yesevî’nin Anadolu’nun Türkleşmesindeki Yeri”, Erdem (Hoca Ahmed Yesevî Özel
Sayısı), C. 7, Sayı: 21, 1991, s. 833-853.
“Evliya
Çelebi Seyâhatnâmesi’nde Ahmed Yesevî”, Erdem (Hoca Ahmed Yesevî Özel Sayısı),
C. 7, Sayı: 21, 1991, s. 887-917.
“Yunus
Emre’ye Göre Akıl ve Kutadgu Bilig ile Karşılaştırılması”. Uluslar arası Yunus
Emre Sempozyumu Bildirileri, Ankara, 7-10 Ekim 1991,Atatürk Kültür Merkezi,
Ankara 1996 s. 421-442.
“Risâletü’n-Nushiyye’de
Destan Unsurları”, IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri,
Ankara, 1991, Feryal Matbaası, s. 11-20.
1992
“Ercişli
Emrah’ın Şiirlerinde Tabiat ve Karacaoğlan’a Benzeyişler”, Erdem, C.6, Sayı:
17, s. 495-515.
“Anadolu’ya
Hoşgörüye Dayalı Birlik Fikrini Getirenler Üzerine”, Erdem (Türklerde Hoşgörü
Özel Sayısı I), C. 8, Sayı: 22, 1996, s. 159-172.
Klâsik
Edebiyatımızda Ehl-i Beyt Sevgisi”, Erdem (Türklerde Hoşgörü Özel Sayısı III),
C. 8, Sayı: 24, 1996, s. 909-960.
“Türk
Destanları ve Bayburt Kahramanları”, Türk Halk Kültürü Araştırmaları, 1992.
“Türk
Kökenli Cumhuriyetler Açısından (TÜBATOK)’un Önemi, Kütüphanecilikte Bilgi
Belge İşbirliği, Millî Kütüphaneler Arası İletişim ve Dünyadaki Teknolojik
Gelişmelerin Aktarımında İlkelerin Tespiti Sempozyumu(Bildiriler), 22-25 Eylül
1992, Millî Kütüphane Ankara, 1992. s. 48-53.
“Türk
Ocakları ve Türk Yurdu’nun Yayımladığı Bir Kaç Dergi Üzerine”, Türk Yurdu,
Ankara, Kasım 1992, C. 12, Sayı: 63(409), s. 19-20.
1993
“Akşemseddin
ve Göynük”, Türk Kültürü Araştırmaları- Prof.Dr. Şükrü Elçin’e Armağan- Yıl:
XXIX, Sayı:1-2, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara, 1993, s.
77-104.
“Ahmed
Yesevî’nin Ahi ve Gazileriyle Anadolu’nun Türkleşmesimdeki Yeri” Milletlerarası
Hoca Ahmet Yesevî Sempozyumu Bildirileri, ( 26-28 Mayıs 1993).Eerciyes
Üiversitesi, Kayseri, 1993, s. 63-68.
“Ayaş
Şairlerinden Hamdî, Hıfzî ve Şâkir Efendiler”, Ayaş ve Bünyâmin Ayaşî
Sempozyumu, 2-4 Temmuz 1993 Ayaş Bildirileri. Ankara, 1993, s. 24-34.
“Sunuş”,
Doğumunun Yüz Ellinci Yılında Namık Kemal, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara,
1993, s. V-XV.
“Namık
Kemal’e Göre Askerlik ve Ordu”. Doğumunun Yüz Ellinci Yılında Namık Kemal,
Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1993, s.
137-179.
“On
Yedinci Yüzyılda Bir Asker Mektubu ve Üç Şiir”. Uluslararası Üçüncü Türk
Kültürü Kongresi Bildirileri, 25-29 Eylül 1993, Ankara, 2. C.; Ankara, 1999. C.
2, s. 667-688. “Atatürk Kültür Merkezi Yayınları”.
“Selçuklu
Dönemi Kadın Hayratı”, Erdem (Aydın Sayılı Özel Sayısı II), C. 9, Sayı: 26,
1993, s. 585-619.
“Çelebi
Halife Cemal-i Halvetî, Hayatı ve Eserleri, Aksaray ve Cemaleddin-i Aksarayî
Sempozyumu 22-24 Ekim 1991,Aksarayî Vakfı, İstanbul 1004, s. 79-89.
“Eski
Şiirimizde Kâbe ve Kâbe Ziyaretleri,
Türklük Arştırmaları Dergisi, Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat
Fakültesi, İstanbul, 1983. s. 141-171.
“Şer’iye Sicillerine Göre Mudurnu Esnafı”.
I.Uluslararası Ahilik Kültürü Sempozyumu Bildirileri, 13-15 Ekim 1993. Ankara,
1996. s. 15-23.
1994
“Pir
Ali Baba” Aksaray ve Cemaleddin Aksarayî Sempozyumu, Ekim 1994,Aksarayî Vakfı.
1994, s. 71-90.
1995
“Klasik
Edebiyatımızda Nevruz”. Türk Kültüründe Nevruz Uluslararası Bilgi Şöleni
Bildirileri, Ankara, 20-22 Mart 1995. Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1995, s.
37-52.
1996
“Bir
Osmanlı Müneccimbaşısının Nevruz Tebrikleri”, Nevruz ve Renkler Türk Dünyasında
Nevruz İkinci Bilgi Şöleni Bildirileri, Ankara, 19-21 Mart 1996. Atatürk Kültür
Merkezi. Ankara 1996, s. 121-130.
“Hocam
Abdülkadir İnan”. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Kuruluş ve Gelişmesine Hizmet
Eden Türk Dünyası Aydınları Sempozyumu Bildirileri, 23-25 Mayıs 1996, Kayseri Erciyes
Üniversitesi Türk Dünyası Araştırmaları Merkezi, Kayseri, 1996, s. 155-160.
“Devletşah’a
Göre Uluğ Bey”, Uluğ Bey ve Çevresi Uluslararası Sempozyumu Bildirileri, Ankara
30 Mayıs- 1 Haziran 1996. Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1996, s.
109-121.
“Türkiye’de
Derleme Yasaları”, 50. Kuruluş Yılında Ulusaldan Evrensele Türk Millî
Kütüphanesi (1946-1996) Sempozyum 19-21
Haziran 1996 Bildiri Özetleri, T.C. Kültür Bakanlığı Millî Kütüphane
Başkanlığı, Ankara, 1998, s. 173-180.
“Nasreddin
Hoca’nın Fıkralarında Ev Kültürü”. Uluslararası Nasreddin Hoca Bilgi Şöleni
Bildirileri, 24-26 Aralık 1996, İzmir. Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 1997,
s. 165-174.
1997
“Kitaba
ve Okumaya Dair”, Bilge, Sayı: Güz 14, s. 6-7.
1998
“Mutasavvıflar”-
Yrd. Doç. Dr. Fatma Ahsen Turan’la Birlikte-, Altındağ’ın Manevî Coğrafyası,
Altındağ Belediyesi, Ankara, 1998. s. 69-115.
“Yahya
Kemal Beyatlı’nın Eserlerinde Tarih ve Sanat”. Doğumun Yüzüncü Yılında Yahya
Kemal Beyatlı, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 1998. s. 57-69.
“Yahya
Kemal Bibliyografyası”. Doğumun Yüzüncü Yılında Yahya Kemal Beyatlı, Atatürk
Kültür Merkezi, Ankara, 1998. s. 90-210.
1999
“Dede
Korkut Oğuz-nâmeleri’nde İslâmî Unsurlar”, Uluslararası Dede Korkut Bilgi
Şöleni Bildirileri(19-21 Ekim 1999-Ankara, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 2000,
s. 77-96.
“Türk
Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi”, Bilge, 1999, Sayı: 21/Yaz, s.
47-48.
“Gözden
Kaçan Bir Risale”, Türk Kültüründe Karakeçililer Uluslararası Bilgi Şöleni
Bildirileri, 3 Haziran 1999, Şanlıurfa. Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1999.
s. 27-33.
“Adnan
Ötüken’den Sonra Millî Kütüphane”,50. Kuruluş Yılında Millî Kütüphane’ye Armağan.
Kültür Bakanlığı Millî Kütüphane Başkanlığı, Ankara, 1999, s. 57-98.
“Fuzûlî’nin
İç Dünyasında Bir Gezinti”, Türk Kültürü, Ankara, Ekim 1999, C.37, Sayı: 438,
s. 378-381.
2000
“Nevruzda
Çiçeklenen Şiir Bahçesinden Bir Demet”, Türk Dünyasında Nevruz III.Uluslararası Bilgi Şöleni13-20
MART 1999, Elâzığ, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 2000. s. 81-91.
“Hacı
Bayram’ın Kazandırdığı Mânevî Birlik. Hacı Bayram Sempozyumu Bildirileri, 16
Kasım 1999. Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma ve Geliştirme Genel
Müdürlüğü, Ankara, 2000. S. 37-44.
2001
“Atatürk
ve Türkçe”. Türk Yurdu, Şubat- Mart 2001, C.21, Sayı:162-163, s. 95-97.
2003
“Sâmiha
Anne, Hayatındaki ve Eserlerindeki Bazı Anneler”, Sâmiha Ayverdi, Kültür
Bakanlığı Yayını, Ankara, 2005, s. 89-99.
2004
“Ord.
Prof. Dr. Aydın Sayılı ile İlgili Anılarım ve Hoca’nın Birkaç Edebiyatçımız
Hakkında Görüşleri. Cumhuriyet’imizin 80. Kuruluş Yıldönümü Anı Kitabı. Ankara
2004, s. 293-296. “Ankara Üniversitesi
Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 394”
2005
“
Büyük Bir Tanrı Lûtfu”, Dost Kapısı. Ezel ve Ebed Arasında Kenan Rifaî
Büyükaksoy, İstanbul, 2005. s.
86-87.“Cenan Eğitim, Kültür ve Sağlık Vakfı Neşriyatı:1”
2007
“Prof.
Dr. Taciser Onuk ve Hatırlattığı Dost: Nezihe Araz.”, Prof. Dr. Taciser Onuk’a
Armağan, Ankara, 2007, s. 179-182.
“Abdurrahman
Tirsî”. Mudurnulular Derneği Bülteni, Bolu, Haziran 2007, Yıl: 1, Sayı: 2, s.
24-25.
2008
“Mudurnulu
Unutulmuş İki Divan Şairi: Sûzenî ve Oğlu Zârî, Mudurnulular Derneği Bülteni,
Bolu, Haziran 2008, Yıl: 3, Sayı:3, s. 4-9.
“Halı
Dokuya Dokuya, Şiir Okuya Okuya.” Arış, Sayı:3, s. 112-113.
2012
“Yunus
Emre’nin Sevgi ve Barış Dünyası”. Türk Yurdu, Mayıs 2012, C. 32, Sayı: 297, s.
35-38.
“Mevlana’nın
Eserlerinde Türklük Bilinci”. Türk Yurdu, Ağustos 2012, C.32, Sayı:300, s.
18-25.
Kitap ve Dergi: TANITMA YAZILARI
“Türkay,
Cevdet, İstanbul Kütüphanelerinde Osmanlılar Devrine Ait Türkçe, Arapça, Farsça
Yazma ve Basma Coğrafya Eserleri Bibliyografyası. Türk Kütüphaneciler Derneği
Bülteni, 1958, C.7, Sayı: 3-4, s. 78-79.
Bu yazı Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Haberleri, , Nisan 1959, Sayı: 2.
s. 20-21’de de yayımlandı.
“Yazma
ve Eski Basma Kitapların Tasnif ve Fişleme Kılavuzu.” Türk Kütüphaneciler
Derneği Bülteni, 1958, C.7, sayı3-4, s. 80-82.
“Samiha
Ayverdi: Boğaziçi’nde Tarih”, Türk Kadını Dergisi, Yıl: 1, Sayı:10, Mart 1967,
s. 16-17.
“Hüsnü
Züber: Türk Süsleme Sanatı”. Bibliyografya Kitap Haber Bülteni, Ocak 1972, C.l,
Sayı: l, s. 16-18.
“Necdet
Evliyagil, K.Atatürk Seçme Söyleşi ve Şiirler Antolojisi, Millî Kültür, Ankara,
Ocak 1982, C. 3, Sayı: 8, s. 50-51.
“Turgut
Karabey- Habib İdrisî, Güney Azerbaycan Şiir Antolojisi”, Erdem, C. 7, Sayı:
19, Ocak 1991, s. 319-321.
“Karşılaştırmalı
Türk Lehçeleri Sözlüğü”, Erdem Atatür, C. 7, Sayı: 19, Ocak 1991, s. 323-325.
“Osmanlı
Fermanları: Ottoman Fermans”, Erdem, C. 7, Sayı: 20, Ocak 1991, s. 769-771.
“Müjgân
Üçer, Sivas Halk Mutfağı”, Erdem, C. 7, Sayı: 20, Ocak 1991, s. 773-775.
“Türkiye
Dışındaki Türkler Bibliyografyası: A Bibliography of Turks out of Turkay”,
Erdem, C. 7, Sayı: 20, Ocak 1991, s. 77-78.
“Haşmet
Külliyatı” Bilge, Sayı: 1, s. 17-18.
“Yeni
bir Dergi: Türklük Bilgisi”, Bilge, Yaz 1998, Sayı: 17, s. 94-95. - Dr. Ayhan Pala’nın dergisi hak.
“Etnografya’dan
Anıtkabir’e”, Bilge, Kış 2000, Sayı: 23, s. 37-39. –Muammer Taylak’ın eseri hak.-
“Hat
Sanatı ve Meşhur Hattatlar”, Bilge, Yaz 2001, Sayı:29, s. 40-43. -Prof.Dr. Muhittin Serin’in eseri hak.-
HAKKINDA YAZILANLAR
Müjgân
Cunbur Armağanı, Hazırlayan: Prof. Dr. Tuncer Gülensoy, Ankara, 2010, Türk
Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Türk Kültürünü Araştırma Dizisi: 1, 282 s.
“Türk
Kadın Yazarların Eserleri (Bibliyografya 1928-1955), Türk Kütüphaneciler
Derneği Bülteni, Ankara, 1956, C. 5, Sayı: 3, s. 271-275.
Necmettin
Sefercioğlu, “Türk Kütüphaneciliğine Hizmet Edenler: Dr. Müjgân Cunbur, Türk Kütüphaneciler
Derneği Bülteni, C. 8, Sayı: 3-4, 1959, s. 170-172.
Bilge
Gökçe, “Millî Kütüphane Genel Müdürü Sayın Dr. Müjgân Cunbur ile Bir Konuşma”,
Kütüphanecilik, 1973, Yıl: 2, Sayı: 2, s. 3-9 ve arka kapak.
Ahmet
Cebeci: “Karacaoğlan”, Bibliyografya Kitap Haberleri Bülteni, Mart 1973, C.2, Sayı:2, s. 49-50.
İsmail
Özmel, “Atatürk ve Millî Kültür, Erciyes Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 39, Haziran
1981, s. 1-2.
İnci
Enginün, “Müjgân Cunbur”, Ka-De-Fe, Ankara, Eylül 1987, C.2, sayı;3, s. 12-16 –
Bir Sığınak Olarak Kitap ve Edebiyat, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2002, s.
232-236.
İnci
Enginün, “Millî Kütüphane Yeni Binasında Hizmete Girerken”, M. Cunbur ile
konuşma, Kaynaklar, İstanbul, 1984,
Sayı: 2, s. 49-60.
Nevin
Korucuoğlu, “Müjgân Cunbur”, Işık Veren Kadınlar, Ankara, 1995, s. 72-82.
Belkıs
Altuniş- Gürsoy, “Türk Kadını İçin”,
Bilge, Kış 1998, Sayı: 15, s. 47-50.
Aysu
Şimşek, “Türkiye Basmaları Toplu Kataloğu”, Bilge, Kış 1999, Sayı: 19, s.
80-81.
Neval
Konuk, “Dr. Müjgân Cunbur Portresi”, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurum
Bülteni, Mart 2001, C. 14, Sayı: 41, s. 21-24.
Levent
Bayraktar, “Aşkla Çalışan Yorulmaz”, Türk Yurdu, Aralık 2013, C. 33, Sayı: 316,
s. 52-54.
Coşkun
Bağır, “Türk Kültür Hazinesinin Pırlantası Bir Bilge: Dr. Müjgân Cunbur”, Türk
Yurdu, Aralık 2013, C. 33, Sayı: 316, s. 54-57
Belkıs
Altuniş Gürsoy, “Bir Vakıf İnsan: Müjgân Cunbur”, Türk Yurdu, Aralık 2013, C.
33, Sayı: 316, s. 57-59.
*Araştımacı,
Mühendis-Öğretmen. (Ankara Türk Ocağı Başkan Yardımcısı).
[1]
Dr. Fazlı Ayverdi: ( D.1926- Ö.29.09.2014) Ekrem Hakkı Ayverdi’nin oğlu, Sâmiha
Ayverdi’nin yeğeni. İktisat
Doktoru.
[2]
Hayat Veren Mektuplar, Dr. Fazlı Ayverdi. Kesişim Yayımcılık ve Tasarım
Hizmetleri AŞ., İstanbul, 2007.