Ali Gökmen
Semerkand, Türkistan’ın Maveraünnehir bölgesinde Zerefşan Irmağı
kenarında Orta Asya’nın en eski şehirlerinden biridir. Şehirde ilk yerleşim
yeri, adını İslamiyet öncesi Türk ve İran efsanevî kahramanından alan Afrasyab (Alper Tunga) Tepesi’dir.
En eskisi M.Ö. binli yıllara uzanan çeşitli medeniyetlerden sonra, 8. yy.’da Afrasyab müslümanların eline geçmiştir. Bundan sonra hızla gelişen şehir 11-12. yüzyılda güneydeki ovaya inerek bölgenin kültür ve ticaret merkezi haline gelmiştir.
En eskisi M.Ö. binli yıllara uzanan çeşitli medeniyetlerden sonra, 8. yy.’da Afrasyab müslümanların eline geçmiştir. Bundan sonra hızla gelişen şehir 11-12. yüzyılda güneydeki ovaya inerek bölgenin kültür ve ticaret merkezi haline gelmiştir.
Semerkand, Samanîler’in (892-999), Karahanlılar’ın (840-1212),
Selçuklular’ın (1038-1157), Moğollar’ın (12-14. yy), Timurlular (14-15) ve
Özbekler’in hakimiyetini gördü. Sonraları önemini kaybetmeye başlayan şehir 19.
yy’da Ruslar’ın istilasına uğradı. Günümüzde komünizmin çöküşünden sonra yeni
kurulan Özbekistan Devleti’nin önemli şehirlerinden biri olmuştur.
Semerkand ve çevresi, tarih boyu ilim ve sanat merkezi olarak bir çok
medeniyete beşiklik etmiş, İslamiyete büyük hizmetleri geçen ünlü kişiler
yetiştirmiştir. Ayrıca Anadolu’ya ışık tutarak Müslüman Türk’ün vatanı haline
gelmesinde büyük rol oynamıştır.
Semerkand’ın manevi coğrafyasının köşe taşlarından ilki, İslâm
ordularının şehri fethi sırasında şehit düşen Kusem İbn-i Abbas’ın (R.A.)
türbesidir. Ona karşı tarih boyu gösterilen ilgi sonucu, çevresi Eyüp Sultan’da
oluşan manevî yoğunluk benzeri türbelerle sarılı bir mezarlık haline gelmiştir.
İbn-i Batuta şehri gezdiği zaman, türbenin dört sütun üzerine oturan kubbeyle
örtülü çok süslü bir yapı olduğunu anlatır. Ancak, türbenin sonradan bugünkü
şekli ile yeniden yapıldığına ileride değinilecektir.
Ehl-i Sünnet’in itikadî mezheplerinden Mâturidî mezhebinin kurucusu Ebu
Mansur Muhammed (9. yy), Semerkand’ın Mâturid köyündendir, Semerkand’da
yaşamıştır.
Semerkand çevresinde yetişmiş Şeyh Ahmed Yesevî (K.S.)(12. yy) ile
başlayıp Şah-ı Nakşibend (K.S.) (14. yy) ile devam eden muhtelif tasavvufî
akımlar Türk illerinde yayılmış, bilhassa Anadolu’ya gelen temsilcileriyle
Selçuklu ve Osmanlı medeniyetlerinin yücelmesinde çok büyük emekleri geçmiştir.
Semerkand’ın tarih boyu kültürel hayatının göstergesi olarak, bazıları
günümüze kadar gelebilmiş medrese, çarşı, cami, hanigâh, kale, türbe ve saray
gibi çeşitli yapılar mevcuttur. Şehrin tarihinde Timur ve torunu Uluğ Bey’in
önemli bir yeri vardır. Onların yürüttükleri imar ve kültürel hareketlerle 14.
ve 15. yüzyıllarda Semerkand eşsiz abidelere kavuşmuştur. Timur, başşehri
Semerkand’ı dünyanın en muhteşem şehri yapma sevdasına tutulmuştur.
Semerkand’da geniş cadde ve meydanlar açtırıp bunların etrafına anıtsal
çarşılar, depolar, camiler, saraylar ve parklar yaptırmıştır. Tuğla ile
yapılmış mimari eserler, genellikle muhteşem giriş kapıları, bir kısmı dilimli
iri ve yüksek kubbeleri, iç ve dışlarının sırlı tuğla ve çinilerle
süslenmeleriyle dikkat çekiyorlardı.
Şehrin en eski yapıları Afrasyab Tepesi’ndeki kale ve duvar resimleriyle
süslü 6-7. yy’a ait saray kalıntılarıdır.
Semerkand yakınlarındaki Tim’de bulunan 977/978 tarihli Arap Ata
türbesi, Samanîler devrinde tuğladan yapılmış, kare planlı, kubbeli bir
yapıdır.
Semerkand’ın Afrasyab Tepesi eteklerindeki Şah-ı Zinde türbelerinden
bazıları Timur devrinden önce yapılmıştır. Selçuklu geleneğinde içi ve dışı
çinilerle süslü bu türbelerin farklı yönü, kubbelerin yüksek kasnaklı
olmasıdır. Bazıları iç içe geçmiş biribirine bitişik 20 kadar yapıdan oluşan
Şah-ı Zinde türbeleri arasında; 1334 tarihli ziyarethane, 1347 tarihli
Kadızade-i Rumî diye meşhur olan ünlü astronom İznikli Musa Paşa’nın türbesi,
1335 tarihinde yenilenen ve şehrin manevî merkezini teşkil eden sahabeden Kusem
İbn-i Abbas (R.A.) türbesi, 1360 tarihli Hoca Ahmed türbesi, 1371 tarihli
Türkan Aka türbesi, 1372 tarihli Sadi Mülk Aka türbesi, 1376 tarihli Tuğlu
Tekin türbesi, 1385 tarihli Şirin Bike Aka türbesi, 1386 tarihli Emirzade
türbesi, 15. yy’dan Tuman Aka mescidi ve türbesinin isimlerini saymak
mümkündür.
Timur’un Semerkand’da yaptırdığı en önemli yapılardan ilki, karısına ait
1404 tarihli Bibi Hanım Camii’dir. Yapıldığında anıtsal özelliklere sahip bu
yapı halen harabe halindedir. Timur, 1404 yıllarında yaptırdığı Gûr-i Mîr (Gur
Emir) türbesine öldüğü zaman defnedilmiştir. Türbe mimarisinin abidevî
örneklerinden olan bu yapı, aslında bir külliye olarak yapılmıştır.
Timur’un torunu Uluğ Bey’in Semerkand’ın Registan denilen çarşılarının
bulunduğu merkezî meydana 1421′de yaptırdığı medrese ile günümüze kalıntıları
gelen rasathanesi önemli yapılardır. Onun yaptırdığı eşi benzeri olmayan cami,
hamam gibi yapılar ise yıkılıp gitmiştir.
Aynı hanedana mensup Ebû Said Han’ın 15. yüzyılda yaptırdığı medreseden,
Çihil Duhteran (Kırk Kızlar) diye anılan türbe kısmı günümüze kadar
gelebilmiştir.
Semerkand şehrini 15. yüzyıldan beri merkezi sayılan Registan
meydanında, Uluğ Bey medresesinin yanında 15. yy’dan kalma Mirsoî
kervansarayının temelleri üzerine 1660 tarihinde yapılan Tilâkâri Medresesi,
karşısında 17. yüzyılda yapılan Şîr Dâr Medresesi ve bu medresenin arkasında
sekizgen planlı bir çarşı yer almaktadır. Bütünü ile ayakta kalan ve günümüzde
onarılan bu yapılar âdeta geçmişi günümüze taşımaktadırlar.
Türkistan’ın tarih boyu kültür, sanat ve ticaret merkezleri arasında
Semerkand, bilhassa günümüze kadar gelmiş abidevî eserleri ile ayrı bir önem
taşımaktadır. Zengin çini süslemelere sahip bu eserler tarihimizin ihtişamını
yeni nesillere göstermektedir. Artık teknolojik imkanlarla iyice küçülen
dünyamızda eski ata yurdu ile ilişkilerin artmasını, aradaki maddi ve manevî
uzaklıkların azalmasını diliyoruz.
O diyardan bir velî: Hâce Ubeydullah Ahrar k.s.
O diyardan bir velî: Hâce Ubeydullah Ahrar k.s.
“Hâcegân” yolu diye adlandırılan tasavvuf kolunun büyüklerindendir.
Manevî nisbetini ve zikir talim ehliyetini Yakup Çerhî (K.S.)’den almışlardır.
Yakup Çerhî (K.S.)’nin üstadı da Şah-ı Nakşibend Muhammed Bahaüddîn (K.S.)’dir.
Hâce Ubeydullah Ahrar (K.S.), Hicrî 806′da Taşkent’te dünyaya gelmişler,
895 senesinde irtihal etmişlerdir.
Reşahat sahibi Mevlânâ Ali b. Hüseyin, Hâce Ubeydullah Ahrar (K.S.)’ın,
mürididir ve bu sayede hayatına ve menkıbelerine ilişkin önemli bilgiler
günümüze kadar ulaşmıştır.
Hâce Ubeydullah Ahrar (K.S.), daha çocukluğundan itibaren görenleri
hayrete düşürecek bir takım harikulâde hallere sahiptir. Yüzünde öyle bir nur
ifadesi müşahede edilir ki, görenler ona meftun olmaktan kendilerini alamazlar.
Dilinde Allah, fikrinde Allah…
Buyurdular ki: “Hoca Abdülhalik
Gucdevânî Hazretleri ve bağlıları, çarşı ve pazarda gezerken, halkın ve
satıcıların gürültü ve şamataları kulaklarına zikir gelirmiş. Zikirden başka
hiç bir şey işitmezlermiş. Başlangıç demlerinde zikir bana öyle hâkim ve gâlip
olmuştu ki, rüzgârın seslerini ve iniltilerini hep zikir diye işitirdim. Bir
gün Semerkand zenginlerinden biri bir düğün yaptı. Bir arkadaşın ricasiyle
düğün yerine yakın bir noktaya gitmiştim. Bütün düğün halkının bağırıp
çağırmaları ve çalgı sesleri bana zikir gibi geldi. Başka bir şey duymuyor,
işitmiyordum. O zamanlar onsekiz yaşlarındaydım.”
Manevî makamâtı nasıl elde ettiklerine dair ifadeleri: “Ben bu yolu
tasavvuf kitaplarından değil, halka hizmetten elde ettim. Herkesi bir yoldan götürürler.
Bizi hizmet yolundan götürdüler. Hayır umduğum herkese hizmet ederim.”
Hizmette ulaştıkları nokta.
Hizmette ulaştıkları nokta.
“Mirza Şahruh zamanında Heri’deydim. Para adına bir habbem bile yoktu.
Başımda bir tülbentim vardı ki, parça parçaydı. Bir parçasını düğümlesem öbürü
parçalanır ve sarkardı. Bir gün pazar yerinden geçerken bir dilenci benden bir
şey istedi. Param yok ki vereyim. Bir ahçının önüne geldim, tülbentimi başımdan
çıkardım ve dedim: ‘Bu tülbent eskidir ama temizdir. Kap kacak yıkandıkça
kurutmaya ve silmeğe yarar. Şunu al da şu fakire bir kap yemek ver!’ Ahçı
fakiri doyurduktan sonra büyük bir edeple tülbenti önüme koydu. Fakat ben kabul
etmedim ve çıkıp gittim.”
Ve ölçü: Hâcegân tarikatında vaktin icabı neyse ona göre davranılır.
Zikir ve mürakabe, ancak müslümanlara hizmet edecek bir mevzu olmadığı zaman
tatbik edilebilir. Gönül almaya vesile olacak bir hizmet, zikir ve mürakabeden
önce gelir. Bazıları zannederler ki, nafile ibadetlerle uğraşmak hizmetten
üstündür. Halbuki gönül feyzi, hizmet mahsulüdür. Hoca Bahaeddin Nakşibend ve
bağlıları eğer kimsenin hizmetini kabul etmemişlerse, bu, hizmet ve tevazuu
tercih etmelerindendir. İhsan edeni sevmek zaruridir ve muhabbet miktarınca
alâka daha tabiidir. Bu yolun bağlıları kendilerini Hakkın rızası yoluna
vermişler ve mukabilinde hiç bir şey beklememeyi şiar edinmişlerdir.”
Buyurdular ki: “Hiç bir şey, insanın bâtınını belâ ve mihnet gibi
tasfiye edemez, süzüp temizleyemez. Belâ ve mihnet, insanın kalın perdelerini
söküp parçalar.”
“Dervişlik herkesin yükünü çekmek ve kimseye kendi yükünü
çektirmemektir.”
“Sizden hanginizdir ki, yirmi kere, belki daha fazla tasarruf edildiği
halde ve nisbet sahibi kılındığı halde her dışarı çıkışında onu kaybetmemiş
olsun? Size verilen veriliyor, lâkin siz onu muhafaza edemiyorsunuz. Eline bir
nur teslim edilen insan icap eder ki, onu en aziz varlığı bilsin, fânî
varlığını tasfiye etsin, karanlıkları yensin ve ışığa çıksın.”
Allah bizleri Saadât-ı Kirâm’ın yolundan ayırmasın ve şefaatlerine nail
eylesin.
.